Ha családos, ezt a számot fel kell hívnia

Havonta körülbelül mintegy száz megkeresés érkezik hozzájuk, ezek nagy részét sikerrel megoldják. Egy telefonszolgálat családosoknak.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2014. március 18. szabo.daniel

Havonta körülbelül mintegy száz megkeresés érkezik hozzájuk, ezek nagy részét sikerrel megoldják. Egy telefonszolgálat családosoknak.


„Akár tetszik nekünk, akár nem – napjainkban életünket át meg átszövik a jogszabályok, előírások és az elektronikus világ. Olyan új dolgokkal találkozunk, mint a krízisalap, az elektronikus-közszolgáltatások, de sokszor olyan hétköznapi dolgok sem teljesen világosak, mint a gyes szabályai, vagy a tankönyvtámogatás. Ilyenkor jól jönne valami felvilágosítás, de ismerőseink sokszor ugyanúgy bajban vannak, mint mi, és nem biztos, hogy hiteles információjuk van. A különböző ügyfélszolgálatokra pedig az ember általában nem szívesen megy vagy telefonál, mert “emberi hanggal”, a kérdező sajátos helyzetére adott pontos információval, sajnos, nem sűrűn találkozhatunk.”

Ez a fenti szöveg áll a NOE-FON ismertetőjében, amely egy a Nagycsaládosok Országos Szövetsége (NOE) fenntartásában működő telefonos (és persze emailes, Facebookos) segítségnyújtó szolgálat családosoknak. Azért jött létre még 2009 őszén – mondja megkeresésünkre a szolgálat egyik munkatársa – hogy hiteles, naprakész tájékoztatást tudjon adni a jogszabályokról; illetve, hogy az egyedi, összetett problémák megoldásában is, ügyek elintézésében útba igazítson. És, ami a legfontosabb, hogy tegye ezt érthetően és emberi hangon.

A NOE – magyarázza Borsos-Szabó Ági – érdekvédelmi szervezet, amely segít tagjainak eligazodni a jogszabályok világában, „segítjük őket abban, hogy jogaikat érvényesíteni tudják, problémáikra megoldást találjanak”. Tapasztalataik szerint a jogszabályi változások idején mindig megnövekszik a hívások száma.

Kérdésünkre, hogy milyen jellegű ügyekkel találják meg őket, a munkatárs elmondja, nyilván vannak egyszerűbb és bonyolultabb problémák, olyanok, melyekre nem lehet azonnal választ találni. Ilyenkor személyes jogsegélyszolgálatukhoz irányítják a betelefonálókat, vagy megpróbálják más szervezethez elirányítani, akik szakértők az adott területen. Vannak olyan ügyvédek, akik vállalnak a szakterületükön telefonos/e-mailes tanácsadást, az összetettebb kérdéseket velük szokták megbeszélni.

A NOE-FON-t eredendően tagok keresték, de mostanra sokan megtalálják őket az interneten vagy ismerősökön keresztül. Havonta 40-60 hívás érkezik, ehhez jönnek a postai levélben, Facebook-on, illetve e-mailben feltett kérdések, havonta szintén 30-40 darab.

Az egyszerűbb kérdésekben – meséli Borsos-Szabó Ági -azonnal tudunk segíteni általában (ha éppen én sem ismerem az adott jogszabályt, akkor visszahívom az illetőt, miután utánanéztem a kérdésnek), a bonyolultabb eseteknél pl. dokumentumokat kérek be, ahogy fentebb is írtam, személyes jogsegélyszolgálatot ajánlok, más szervezetekhez/ügyvédhez küldöm.

Volt sok nagyon emlékezetes esetük, szomorú is, de szerencsés kimenetelű is. Borsos-Szabó Ági részletesen nem szeretett volna ezekről beszélni, mert – mint mondta – elég személyesek, még név nélkül is. Annyi elmondott, hogy nagyon sok munkajogi esetben telefonálnak hozzájuk, de egyre több családon belüli erőszakot érintő ügy is eljut a NOE-FON-hoz. Természetesen persze a nagycsaládosokat érintő problémák, kérdések is jellemzőek.

Tapasztalataik szerint a jogszabályi változások idején mindig megnövekszik a hívások száma, ezért azt gondolom, szükség van arra, hogy értelmezzük a szabályokat, segítsünk eligazodni.

(06 40) 200 943

(06 70) 771 6565

A NOE-FON munkatársai minden hétköznap 8 órától 16 óráig állnak bárki rendelkezésére.
16 óra után hangposta fogadja a hívásokat.