Hanuka
Hanuka jelentése "felszentelés". Ez a megmaradás ünnepe, annak emlékére tartják, hogy i. e. 165-ben a makkabeusok, vagyis a zsidó szabadságharcosok maroknyi serege visszafoglalta a szír-görög megszállóktól a jeruzsálemi templomot.
Hanuka jelentése “felszentelés”. Ez a megmaradás ünnepe, annak emlékére tartják, hogy i. e. 165-ben a makkabeusok, vagyis a zsidó szabadságharcosok maroknyi serege visszafoglalta a szír-görög megszállóktól a jeruzsálemi templomot.
A hanuka története
A nyolcnapos ünnepen a jeruzsálemi templom visszafoglalására és megtisztítására emlékeznek a zsidók. A szeleukida IV. Antiokhosz Epiphanész i. e. 168-ban elfoglalta Jeruzsálemet, és korlátozta a zsidó vallás gyakorlását. A zsidók azonban föllázadtak, és i. e. 165-ben Júdás Makkabeus vezetésével visszafoglalták a templomot. A hanuka annak állít emléket, hogy a zsidó szabadságharcosok a szentély megtisztítása során, amikor szerettek volna a menóra mécseseiben újból fényt gyújtani, ehhez csupán egy napra elegendő tiszta olajat találtak. Az isteni csoda folytán azonban az egy napra elegendő olaj nyolc napon át égett. Ennek emlékére nevezték el az ünnepet hanukának, ami héberül „felszentelést” jelent.
Időpontja a zsidó naptárhoz kötött, így a Gergely naptárban változó az időpontja, idén december 6-14-ig tart.
A középkortól kezdve ezen az ünnepen ajándékot is kapnak a zsidó gyerekek, mert a karácsonyt megünneplő keresztényekkel szemben rossz érzés lenne nekik, ha ők nem lennének megajándékozva. Az ünnepnek azonban semmi köze karácsonyhoz.
Nyugati téri hanukagyertyák meggújtása
A nyugati téren álló hanukija, azaz a hanukai gyertyatartónak (amely nem tévesztendő össze a menórával) kilenc ága van, nyolc normál gyertyatartó és – középen – egy „szolga. A „szolga” segítségével kell meggyújtani a nyolc gyertyát vagy mécsest. Első nap egyet, másodikon kettőt és így tovább. Az ünnep végén minden láng ég (nyolc plusz a szolga), így szimbolizálva, hogy az olaj kitartott nyolc napig.
A héten kedden Balogh Zoltán gyújtotta meg a gyertyát. Ez az ünnep azt példázza – mondta a miniszter -, hogy még a hadászatilag, stratégiailag és minden emberi számítás szerint reménytelen helyzetben is meg lehet maradni. Ennek a megmaradásnak a titka pedig a hit. Csak a “hitből élő közösségek tudják, hogy mit jelent először legyőzni saját magunkat, aztán pedig legyőzni az ellent, a gonoszság erőit” – fogalmazott.
Azért vagyunk egy téren, azért “nem bújunk el templomok, zsinagógák falai közé”, mert ezt a közös titkunkat szeretnénk megosztani – mondta a miniszter. Hozzátette: ha megismerjük és megbecsüljük egymás ünnepeit, akkor talán a hétköznapokban is sokkal jobban meg fogjuk tudni becsülni egymást, amire nagy szükség van Magyarországon.
Köves Slomó, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) vezető rabbija köszöntőjében arról beszélt, hogy a hanuka a fényről és a sötétségről szól. A sötétség félelemmel tölt el, a félelemnek pedig hihetetlen ereje van. “Nem véletlen, hogy a történelem során a legborzasztóbb rezsimek és diktatúrák a félelemre apelláltak, a félelemmel manipuláltak”. Felidézte: a zsidóság 3300 éves történelmében sok minden van, ami okot adna a félelemre. “A történelmünk tele van megaláztatással, száműzetéssel, szenvedéssel, mi mégsem a félelemre építünk. Mi a napnak, a fénynek vagyunk a munkásai” – idézte a Talmudot, hozzátéve, nem a félelemre, hanem a fényre építenek.