Reklámtrükkök ABC-je: a szokásaink alapján bombáznak

Hol vannak már azok a napok, amikor csak óriásplakátokkal vagy újsághirdetésekkel bombázták a nagyérdeműt! Hol vannak már azok az idők, amikor kedvenc internetes oldalainkon találomra szórtak ránk mindenféle általános hirdetést! A jövő, sőt a jelen az ún. viselkedésalapú reklám, amely kitapogatja online viselkedésünket, és személyes érdeklődésünkre szabottan próbál minket meggyőzni valamiről.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2014. március 17. Gyarmati Orsolya

Hol vannak már azok a napok, amikor csak óriásplakátokkal vagy újsághirdetésekkel bombázták a nagyérdeműt! Hol vannak már azok az idők, amikor kedvenc internetes oldalainkon találomra szórtak ránk mindenféle általános hirdetést! A jövő, sőt a jelen az ún. viselkedésalapú reklám, amely kitapogatja online viselkedésünket, és személyes érdeklődésünkre szabottan próbál minket meggyőzni valamiről.


Az online viselkedésalapú reklám lényege, hogy rögzíti a webböngészési szokásokat, és ennek alapján érdeklődési csoportokba rendezi a felhasználókat.

Erre számos technológiai megoldás létezik. A lényeg, hogy a szolgáltató összegyűjti, és különböző általános kategóriákba listázza az adatokat (pl. síelés, autók, kertészkedés) és egy ún. süti (azaz cookie) segítségével tárolja a felhasználó számítógépén, hogy valószínűsíthetően milyen témák érdeklik.

A süti kisméretű szöveges fájl, amelyet a weblapkiszolgáló szerver küld és a böngésző tárol a mi gépünkön. Ez megőrzi az azzal kapcsolatos adatokat, hogy a felhasználó milyen oldalakat és tartalmakat nézett meg, mikor és mennyi ideig. Ha ehhez hozzáfér, akkor már pofonegyszerű a hirdetőnek targetálnia (becéloznia) a küldendő hirdetéseket, reklámokat.

Hitvita

Hogy mindez jó-e vagy sem, arról nagyon eltérnek a vélemények.

A viselkedésalapú reklámok ellenzői a privátszférába való durva belegázolásról, az adatvédelem felszámolásáról beszélnek. Ezzel szemben az új reklámforma hívei azt mondják, hogy ha már az embert úgyis bombázzák mindenféle hirdetéssel, sokkal jobb, hogy ha nem ömlesztve kap mindent, hanem csak azok a hirdetések érik el, amelyek számára „relevánsak” és egybevágnak érdeklődésével. Ahogyan írják: „Minél célzottabb a reklám, annál hasznosabb, mivel a felhasználó számára érdekes és értékes reklámokat lát és ez teszi lehetővé, hogy ingyenes, minőségi tartalmat és alkalmazásokat érjen el.”

Utóbbi mögött természetesen van egy – akár jóindulatú, akár cinikus – előfeltevés, miszerint:

  • a reklámok csak a jobb tájékozódást és a magasabb minőségű termékek kiválasztását szolgálják,
  • eleve elkerülhetetlen, hogy reklámokkal telített világban éljünk.

Nyilván, aki nem osztja ezeket az előfeltevéseket, az nagyon másként látja a dolgot. És az is igaz, hogy az orwelli adatrendőrséggel riogatók nem mindig ismerik annak a konkrét technológiának a működését és lehetőségeit, amelytől rettegnek.