Tabletet a gyereknek? – Meg kell találni az egyensúlyt a digitális és a valódi világ között

Örök kérdés, hogy mikor cselekszik a szülő a gyerek hasznára? Ha a kezébe adja a tabletet és hagyja, hogy azzal üsse el az időt, vagy ha eltiltja mindentől, ami digitális, és marad a képeskönyv nézegetés, közös társasjátékozás, gyurmázás és színezgetés.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
digitális lábnyom
2015. november 16. Csontos Dóra

Örök kérdés, hogy mikor cselekszik a szülő a gyerek hasznára? Ha a kezébe adja a tabletet és hagyja, hogy azzal üsse el az időt, vagy ha eltiltja mindentől, ami digitális, és marad a képeskönyv nézegetés, közös társasjátékozás, gyurmázás és színezgetés.


A válasz pedig az, hogy mindkét esetben, és egyik esetben sem. Trine Falbe tanár és UX tanácsadó segített nekünk a kérdéskör megértésében.

A Ustream és a Prezi szervezett egy non-profit nemzetközi konferenciát, ahol az UX részlegben két napon keresztül váltották egymást az előadók. A konferencia arról szólt, hogyan lehet olyan termékeket fejleszteni és tervezni, amik sikeresek lesznek, és a felhasználók is imádni fogják.

Trine Falbe előadásában pedig arra kereste a választ, hogy milyen fejlesztések és digitális tartalmak azok, amelyet a legfiatalabb felhasználók keresnek, vagyis hogyan tudnak a fejlesztők olyan programokat és applikációkat fejleszteni, amiről nem csak a felnőttek gondolják úgy, hogy világmegváltóak, de a gyerekek is használni tudják, sőt élvezik is. Mert a tapasztalatok szerint ez a kettő nem mindig fedi egymást, és addig nem is fogja, amíg a webdizájnerek, fejlesztők és az adott oldal ötletgazdái meg nem tanulják, hogyan kell gyerekbarát módon dolgozniuk, ha a projektjük úgy kívánja.

Szülők vs gyerekek

Falbe azzal az alapigazsággal indította előadását, hogy a webdizájnerek és a weblapok megálmodói, valamit a gyerekek mint felhasználók olyannyira más generáció, hogy másképpen is szocializálódtak. A felnőttek és a szülők ugyanis alapvetően egy analóg világban nőttek fel és türelmesek ha várni kell egy infóra, míg a gyerekek nem emlékeznek az internet előtti korra, vagy arra, hogy a betárcsázós időszakban percekig kellett várni, hogy egy oldal betöltsön. A gyerekek, ha várni kell, inkább mást csinálnak helyette.

Mit szeretnek a gyerekek?

A kutatásában 7-12 évesek internetezési szokásait figyelte meg. A 7 évnél fiatalabb gyerekek általában applikációkat használnak tableteken. Javarészt amiatt, mert a szülők úgy gondolják ezzel nem tudnak olyan nagy kárt tenni és vírusokat letölteni, ráadásul attól függetlenül, hogy még nem tudnak papírra ceruzával egyenes vonalat rajzolni, a tabletet képernyőzárát simán feloldják, sőt a 6 évesek már az egeret is tudják használni.

A 7 évnél idősebb gyerekek azonban már elkezdenek weblapokat nézegetni és ekkor hatalmas veszélynek teszik ki magukat és a készülékeket. Falbe elmondta, hogy egyszerűen nem fair az a gyerekekkel szemben, hogy úgy kapnak reklámokat, hogy nem is tudnak róla. Gondoljon csak arra, mikor legutoljára valamit le akart tölteni, és egy nagy zöld gomb villogott, Download felirattal. Egy gyerek biztosan arra fog kattintani, holott az esetek többségében vagy valamilyen rosszindulatú vírust tölt le, vagy csak szimplán kap egy csomó reklámot, amit végig kell néznie, ha tovább akar lépni.

Mi hat a gyerekekre? 

A gyerekek – különösen az írni, olvasni nem tudók – az egyszerűséget keresik. Minél több kép, kevés szöveg és sok gomb. Modelleket keresnek később is, és ugyanazokat a mintákat. Például ha egyszer rájönnek, hogy a Youtube-on melyik a lejátszó gomb, akkor később más oldalakon is a kis háromszöget fogják keresni.

A gyerekek már egészen kiskoruktól sok mindent értenek, amíg nem tanulnak meg beszélni, alternatív módon közlik, hogy mit akarnak. Ugyanez jellemző a digitális kommunikációjukra is. Még azok a gyerekek is jól eltájékozódnak weblapokon is, akik nem tudnak olvasni, mert egyszerűen az elhelyezkedésre, a vizuális élményekre építenek.  Ezért fontos lenne például arra odafigyelni a fejlesztőknek, hogy egy új arculat vagy designváltás esetén a főbb menüpontok elhelyezkedése és sorrendje változatlan maradjon.

Milyen egy jól felépített, gyerekeknek szóló oldal?

Fontos, hogy amennyiben be kell lépni az oldalra, azt egy a szokványosnál nagyobb belépőfelületen tudjon a gyerek bejelentkezni, mert a motorikus képességeik még 10 éves korukban sem annyira fejlettek, hogy egy nagyon apró felületen gyorsan be tudjanak jelentkezni. Több legyen a kép, mint a link. Ehhez Falbe az Y8.com példáját hozta, ami felnőtt szemmel nézve nem túl szép, viszont a gyerekek pont azt szeretik benne, hogy elég a képre kattintani, és már játszhatnak is. nem kell semmi absztrakt, semmi elvont, csak ikonok és képek.

A cikk még nem ért véget. Olvass tovább!