Virtuális erőszaktól félnek a diákok

Nem veszik elég komolyan a pedagógusok a virtuális zaklatást, miközben a diákok szerint az online térben jelentkező erőszak ma már a fizikai, testi bántalmazásnál is súlyosabb problémát jelent – derül ki abból a felmérésből, amely az iskolai erőszak előfordulását vizsgálta felső tagozatosok körében.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2015. március 06. Gyarmati Orsolya

Nem veszik elég komolyan a pedagógusok a virtuális zaklatást, miközben a diákok szerint az online térben jelentkező erőszak ma már a fizikai, testi bántalmazásnál is súlyosabb problémát jelent – derül ki abból a felmérésből, amely az iskolai erőszak előfordulását vizsgálta felső tagozatosok körében.


Felmérés készült az iskolai agresszió hazai helyzetéről az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) jóvoltából. Az 5–8. évfolyamos korosztályra nézve országosan reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban alacsonyabb a bántalmazottak aránya, mint az általános iskolák megfelelő évfolyamain. Kimutatták azt is, hogy az egyházi fenntartású iskolákban kevesebb a zaklatás áldozatául eső diák, mint az állami intézményekben.

Ami az agresszió különböző fajtáit illeti, a felmérés eredményeit összefoglaló záró tanulmány szerint a diákok meglepő módon nem a fizikai bántalmazást tartották a legsúlyosabbnak, hanem a virtuális térben elkövetett zaklatást. Érdekes az is, hogy a fizikai bántalmazástípusok közül nem a testi erőszakot (verés, kényszerítés), hanem a vagyon ellen irányuló bántalmazást tartják súlyosabbnak. A tanárok a diákokhoz hasonlóan ugyancsak egy virtuális zaklatástípust, a lejárató videók megosztását tartottak a legsúlyosabbnak, a rosszindulatú posztolás ugyanakkor a pedagógusok szerint jóval kisebb gond, mint ahogy a gyerekek látják. Kiderült az is, hogy míg a tanárok többsége szerint a bántalmazás oka a diákok mássága, eltérő viselkedése, addig a tanulók szerint a bántalmazás oka nem annak alanya, hanem sokkal inkább a csoportnyomás, a megfelelési vágy.