Miért jó, ha a gyereket is bevonjuk a házimunkába?

Javában tart a szünidő, az iskolások mellett a bölcsis, óvodáskorú gyerekek is több időt töltenek otthon vagy a nagyszülőknél. Használjuk ki ezt az időt, és vezessük be őket a házimunka rejtelmeibe! A legjobb, hogy ezzel nemcsak mi, hanem – kutatások szerint is – hosszútávon ők is jól járnak.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
játék
2018. július 24. www.jatekliget.hu

A házimunka a boldog felnőttkor záloga?
Jó, ha tudjuk, hogy már tudományosan is megalapozott a gyermekkori házimunka létjogosultsága. Nem csak nekünk jelent segítséget, ha a munkából hazatérve nem kell még levinni a szemetet, megsétáltatni a kutyát, vagy elmosogatni, de az elvégzett munkától a gyerekek is boldogabb felnőttek lesznek – ezt állítja legalábbis a Harvard Grant Study. A University of Minnesota vizsgálata szerint pedig a 20-as éveikben sikeresebbek voltak, – például jobb ítélőképesség és a mások szükségletei irány nagyobb fogékonyság jellemezte őket – akiket gyermekként, már 3-4 évesen bevontak a ház körüli feladatok elvégzésébe.

Türelemre szükségünk lesz
A gyerekeknek életkorukból adódóan is eltérőek a képességeik, éppen ezért ne számítsunk arra, hogy minden pont úgy fog kinézni, mintha mi csináltuk volna. Ne javítgassuk ki feleslegesen, és ne is kapjuk ki a kezükből azzal, hogy majd mi megcsináljuk, mert úgy gyorsabb lesz. Sokan esnek abba a hibába, hogy a kisgyerekek természetükből fakadó lelkesedését és az utánzás időszakát nem használják ki a tanulásra, vagy később is inkább megcsinálják maguk, mint százszor szóljanak a kamasznak, majd idővel csak azt veszik észre, hogy minden munka rájuk maradt. Bátorítsuk, vonjuk be és tanítsuk türelemmel a gyerekeket, és nem csak a mi feladatunk lesz kevesebb, de a gyerek önbizalma is erősödik, ha az életkorának megfelelő feladatokat sikerrel oldja meg – hangsúlyozza Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője.

2-3 évesek
Ebben az életkorban még a legegyszerűbb feladatok elvégzésére gondoljunk csak, mint például a játékok elpakolása, esetleg bevetni az ágyát. Teregetésnél segíthet adogatni a ruhákat, kirázni, takarításnál az alsó polcokat nedves ronggyal letörölni. Étkezésnél tegyük az asztalra a tányérokat, evőeszközöket, szalvétát és tanítsuk meg, melyiket hova, melyik oldalra tegye. Az óvodában az önálló öltözésre is szükség lesz, ezt is gyakoroljuk.

4-5 évesek
Önállóan öltözik, beveti az ágyát, megteríti az asztalt. Maga után elpakol. Segít a főzésben: panírozás, sütemény gyúrás, szaggatás. Segít szétválogatni a ruhákat mosáshoz, összepárosítja a zoknikat. Elpakolja a tiszta evőeszközöket, letörli az asztalt, polcokat, segítséggel gondoskodik a házi kedvenc etetéséről.

6-7 évesek
Az összes eddigi házimunka mellett már rábízhatjuk a fürdőszoba takarítás egyszerűbb fázisait is: például a mosdó áttörlése tisztítószerrel és szivaccsal, a tükör tisztítása ablaktisztítóval. Ennyi idősen már kipakolhatja a mosogatógépet – amit nem ér el a helyére tenni, hagyja a gépben vagy a konyhapulton – a mosógépből a szárítógépbe pakolhat, a szárítógépet is kipakolhatja.

8-9 évesek
Az eddigiek mellett új program lehet a porszívózás, illetve a szemét összeszedése és a szemetesek kiürítése a lakásban. A konyhai munkák során egyre inkább bevonhatjuk a főzésbe is, egyszerűbb ételeket megpróbálhat elkészíteni – a felügyeletünk mellett.

10-12 évesek
Ha eddig is kivette a részét a házimunkából, akkor ebben az életkorban már magabiztosan mozog a konyhában, néhány egyszerűbb recepttel – palacsinta sütés, rántotta, saláta, melegszendvics önállóan is boldogul – és tisztában van a konyhai munkák veszélyeivel, megelőzésével. Maga után elpakol, felmossa a padlót. Kiporszívózza, portalanítja az autót, ablakait letörli, kívül lemossa. Felügyelet mellett gyakorolja a fűnyírást.

Ne siettessük!
A felsoroltak javaslatok, az életkor szerinti ajánlások, nem elvárások – hangsúlyozza Licsár Szilvia. Soha ne feledjük, hogy minden gyermek más, még testvérek közt is nagy eltérések lehetnek fejlődésben. A lényeg a fokozatosság, hogy a házimunka elvégzése már kicsi kortól kezdődően legyen része a mindennapjainak. A képességeik szerinti feladatok megoldásával, gyakorlással sokat fejlődnek, a megfelelő alapokra építve pedig a későbbiekben könnyebben boldogulunk majd a rá eső feladatok elvégzésével, mintha a kamaszkor egyébként is nehéz időszakában várjuk tőle először, hogy kivegye a részét a házimunkából.