3 hónaposan is tanulhatunk angolul!

Napjainkban, mikor a nyelvtudás értékesebb, mint az aranyékszer, egyre több szülő szeretné a gyermekének minél hamarabb biztosítani a lehetőséget e kincs megszerzéséhez. Létezik egy játékos módszer, amely már 3 hónapos kortól alkalmazható, s az anyanyelv elsajátításához hasonlatos elven működik.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. szeptember 15. czefernek.lena

Napjainkban, mikor a nyelvtudás értékesebb, mint az aranyékszer, egyre több szülő szeretné a gyermekének minél hamarabb biztosítani a lehetőséget e kincs megszerzéséhez. Létezik egy játékos módszer, amely már 3 hónapos kortól alkalmazható, s az anyanyelv elsajátításához hasonlatos elven működik.


Helen Doron nevét talán már sokan hallhattuk, ám annál kevesebben vagyunk tisztában vele, hogyan is működik az általa kifejlesztett nyelvtanítási módszer, amely segítségével akár már 3 hónapos kortól elkezdhető az angol tanulás. A brit születésű, Franciaországban tevékenykedő nyelvész még 1985-ben dolgozta ki azt a technikát, amely napjainkra Magyarországon is megkezdte térhódítását. Helen Doron módszerének lényege, hogy a gyerekek játékos formában, napi szinten találkoznak az angollal, s fordítás nélkül, természetes módon tanulják meg a szavak jelentését, mint saját anyanyelvüket.

A módszert 3 hónapos kortól 14 éves korig ajánlják. Minden életkorban azonos elvek alapján dolgozunk, de természetesen minden korosztály más feladatokat, játékokat végez – mesél a módszerről Gerendi Attila, Helen Doron tanár. A legfontosabb jellemző, hogy egész órán angolul tanítunk – kivétel ez alól a bébi angol – és képekkel, mondókákkal, játékos feladatokkal vezetjük rá a gyerekeket a szavak jelentésére. A legkisebbek körülbelül másfél-két éves korig szüleikkel járnak az órákra. Itt azért is teszünk kivételt, mert a babákat az anyuka vagy apuka tanítgatja a szavakra, s a szülők nem mindig tudnak angolul. Az sem baj, ha a pici figyelme nincs folyamatosan lekötve, van, hogy direkt adunk nekik elfoglaltságot óra közben – mesél tapasztalatairól a nyelvtanár.

Órák ugyan csak hetente egyszer vannak, de az oktatócsomagot tartalmazó CD-t a kicsik naponta kétszer meghallgatják otthon. A kifejezések tehát már berögzültek, a gyerekek következő órára szinte kívülről fújják a dallamokat, mondókákat, s csak helyére kell rakni a különböző szavak jelentését – magyarázza a tanulási mechanizmust a pedagógus, hozzátéve hogy ehhez korosztályonként eltérő játékok, feladatok nyújtanak kiváló segítséget, sok-sok mozgással és interaktivitással.

És hogy hogyan lehet egy pindur babának megtanítani, hogy is nevezik a nóziját? Például egy madártoll segítségével, ahogy megsimogatjuk és megnevezzük a testrészt – mondja Gerendi Attila. Tapasztalatai szerint az óvoda végéig (körülbelül 6 éves korig) a gyerekek eszméletlenül fogékonyak, s van, akinek nagyon bejön, hogy az óra felében mozgunk, táncolunk, énekelgetünk. Ezzel a módszerrel a nyelv élővé válik, a CD hallgatása során berögzült szavak jelentései pedig a helyükre kerülnek, mint az anyanyelv tanulása közben – összegzi a módszer lényegét.

A nagyokkal természetesen már más játékokat játszunk – sorolja a nyelvtanár, hozzátéve, hogy a mozgás végig fontos elem marad. A kiskamaszok például szeretnek versengeni, sportolni, így ők is megkapják az igényeiknek megfelelő feladatokat. Míg a kisebbek főleg egyszerűbb tartalmakat, szavakat tanulnak, addig a nagyobbak már elvont fogalmakkal is megismerkedhetnek a módszer segítségével. Ezeket történetbe ágyazva, esetleg szituációs játék keretében tanulják meg.

A Helen Doron módszer fontos eleme, hogy csak pozitív irányba hat – szögezi le Gerendi, majd elmagyarázza, hogy a kis nebulók rengeteg dicséretet kapnak, de nincs rajtuk nyomás, nincs negatív következménye annak, ha nem tudnak valamit. A fő cél, hogy a gyerek élvezze az órákat – teszi hozzá a nyelvtanár.

Arra a kérdésre, hogy vajon minden gyerektípusnál működik-e a módszer a Gerendi Attila úgy válaszol, hogy a legtöbb gyereknél csak az jelenthet problémát, ha a szülők nem tartják be az utasításokat és nem hallgatják a tanulók eleget a CD-t. A pedagógus szerint a módszer fantasztikus – a szabályok betartása mellett óriási sikereket lehet elérni. Volt olyan visszajelzés, hogy a nála tanuló hároméves külföldön már gond nélkül kommunikált kortársaival. Ha viszont a CD-hallgatást elmulasztjuk, az is előfordulhat, hogy egy nagyon fogékony gyerek kevésbé tudja majd a szavakat, mint egy rosszabb képességű társa, aki elvégezte a „házi feladatot”.

A nyelvtanár ugyanakkor úgy véli, a módszer semmilyen negatív hatással nincs a gyerekek anyanyelvi fejlődésére. Mint mondja, a több nyelven tanuló gyerek mindig később szólal meg – de ekkor már nem keveri a nyelveket egymással. És hogy hogyan kapcsolódik később bele egy Helen Doron-féle diák a hagyományos nyelvtanulásba? Gerendi szerint az iskolarendszerbe érkezve probléma nélkül lehet felvenni a fonalat. Az esetleg gondot okozhat, hogy a nagyobbak többet tudnak kortársaikhoz képest vagy hogy a 20-30 fős csoportos foglalkozásokat unalmasnak találják. Nehezen áthidalható különbség, mert itt maximum 8 fős csoportokban foglalkozunk a gyerekekkel, s így mindenkire jut elég idő. De mindenképpen hasznos, hogy az iskolában és egyéb nyelvórákon a nebulók megismerkedhetnek a nyelvtannal és az ismert szavakkal más környezetben is találkoznak – fogalmaz a pedagógus.