A jutalmazás nem javítja az iskolai részvételt?

Megkezdődött a tanév, a gyermekek ismét beültek a padba, az iskolák pedig megint különféle módszerekkel próbálkoznak, hogy lelkesítsék őket. Sok intézményben jutalmakat, dicséreteket kínálnak például azoknak, akik a legritkábban hiányoznak az órákról. Más kérdés, hogy az ilyen díjak valóban megváltoztatják-e a viselkedést?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
iskola
2018. szeptember 25. csalad.hu

A Kaliforniában élő középiskolai hallgatók vizsgálata alapján a konklúzió az, hogy a díjak nem jelentenek jelentős különbséget – és bizonyos körülmények között ronthatnak is a helyzeten.

A tanulmány, amelyet a Harvard Egyetem tett közzé, megvizsgálta a jutalmazási rendszerek hatását Kalifornia 14 iskolakörzetében. Több mint 15 000 diák került a mintába.

A kutatók azt találták, hogy akkor sem változott a részvételi arány, ha a jutalmakat előre belengették. Ha pedig utólag ajánlották fel az iskolát lelkesen látogatóknak, akkor egyenesen negatív hatása volt.

A felmérés teljes meglepetést jelent, hiszen alapból ellentmond a tanárok és az oktatási tisztviselők előzetes várakozásainak. A tanulmány szerint a tanároknak csak 2 százaléka sejtette, hogy a jutalmazási stratégia nincs pozitív hatással a diákokra.

Kaliforniában hivatalosan szabályozva van, hogy támogatni kell az ilyen jutalmazási programokat, hogyan lehet hát ilyen nagy a különbség a jó szándék és az eredmény között?

Ellenkező hatás

A Harvard Egyetem, a Stanford Egyetem és a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem kutatói szerint ezek az elismerések „nem szándékolt üzeneteket” küldenek, amelyek „demotiváló” hatással járhatnak.

A diákok szemében ugyanis a jutalmak azt jelenthetik, hogy teljesítményük kiemelkedő, az óralátogatás pedig nem alapelvárás, így aztán sokan úgy érzik, legközelebb már nem kell annyira keményen próbálkozniuk.

„A jutalmazás azt eredményezheti, hogy a nyertesek úgy érzik, a jövőben kihagyhatnak egy napot” – olvasható a tanulmányban, amely különböző etnikumok, belvárosi, külvárosi, vidéki, angol és spanyol anyanyelvű családokból származó diákokat vizsgált.

A tinédzserek körében is erős társadalmi nyomás áll fenn, és az ilyen díjak miatt a szokatlanul magas jelenlét látszólag kívül esik a normákon, amiből az is következik, hogy akik „kilógnak” a többiek közül, próbálnak majd idomulni hozzájuk.

A bejegyzés folytatásához kattints.