Az ajándék, mely megsokszorozza önmagát

Manapság, mikor az intézmények költségvetése folyamatosan csökken, a szülői önkéntesek tevékenysége nyomán egy egyszerű iskolai tanterv is extra lehetőségekkel gazdagodhat. A gyermekek megtanulják értékelni az oktatást, ha látják hogy szüleik időt áldoznak az iskolára.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. december 09. czefernek.lena

Manapság, mikor az intézmények költségvetése folyamatosan csökken, a szülői önkéntesek tevékenysége nyomán egy egyszerű iskolai tanterv is extra lehetőségekkel gazdagodhat. A gyermekek megtanulják értékelni az oktatást, ha látják hogy szüleik időt áldoznak az iskolára.


Ha azonban eljön az önkéntesség ideje, a  szülők nem mindig tudják, hogyan fogjanak hozzá. Dolgozunk és nem tudunk napközben elszabadulni? Segítenénk, de nincs kedvünk az irattartókat rendezgetni vagy a gyalogátkelőt felügyelni? Minden önkéntes munkára vállalkozó szülőre szükség van, tekintet nélkül a körülményeire vagy a képességeire. Fedezzük fel, hol a helyünk és  gyermekünk hálás lesz érte – tanácsolja az eHow.com.

Erőnk és képességeink felmérése

Ne legyünk félénkek, osszuk meg különleges tudásunk a többiekkel: akár a számítógépekhez értünk vagy ruhákat varrunk. A dolgozó szülőknek nagyon jó lehetőség iskolai bizottságok munkájában segíteni, hiszen azok esténként üléseznek. Felajánlhatjuk, hogy kézműves szakkört tartunk: agyagozással vagy barkácsolással fejleszthetjük a gyerekek kézügyességét, de szervezhetünk kirándulásokat és mulatságokat is nekik.

Ilene Wilson a Michigan állambeli Grayling-ből tudta magáról, hogy a gyermekek közelében akar maradni. Imádta az irodalmat és kiváló érzéke volt a drámatechnikához.

„Mikor a gyermekeim általános iskolába mentek, részt vettem a ’Mesekönyvet mindenkinek’ programban, melynek keretében minden egyes gyermek havonta új könyvet kapott. „Tündérjelmezt öltöttem, abban osztottam ki a könyveket. Csaknem 10 éve volt – teszi hozzá – de van, aki még mindig így emlékszik rám.” 

Mire van szükség?

Az adminisztrációban besegíteni talán földhözragadtnak tűnhet, pedig ezzel  sok szabadidővel ajándékozzuk meg a tanárt. Ha nem az iroda a mi világunk, derítsük ki az iskola és a tanárok egyéb igényeit. Lépjünk túl a hagyományos szülői szerepeken és gondoljunk arra, hogy lehetünk hasznára egyéb módon az iskolának. Elképzelhető, hogy a játszótér felújításra vagy a rajzterem új felszerelésekre szorul. Az iskolák mindig nyitottak az új ötletekre.                                                                   

„Az egykori First Lady, Laura Bush észrevette, hogy gyermeke osztályterme mindig rendetlen. Ő azonban ahelyett, hogy a tanárt bírálta volna, kitalálta, hogyan tudná hasznossá tenni magát. Mivel valaha könyvtáros volt, rendszert teremtett a könyvek között és az osztályteremben. A tanár el volt ragadtatva, mert íly módon több ideje maradt a gyermekekre, a terem pedig barátságossá vált. Mindenki csak nyert az ügyön.”

Lássunk tisztán!

Iskolánk lehet nyerő vagy gondokkal küszködő, de fáradozásunk és hozzájárulásunk mindenképpen meghozza gyümölcsét.  Oszthatunk bár hasonló nézeteket a tanárokkal és az iskola alkalmazottaival, a különbség mégis óriási lesz.

Ha észrevesszük, hogy valami fejlesztésre szorul, adjunk hangot véleményünknek!. Nyilván ők is tisztában vannak vele, de idő és megfelelő anyagi források hiányában a megoldás gyakran elmarad. Közelítsük meg a problémát együttműködően, ne hibáztassunk senkit és javasoljunk megoldást is, ha már észleltük a gondokat. 

Néhány jó tanács a sikeres önkéntes munkához:

Kern Bantuveris, a VolunteerSpot hálózat alapítója és ügyvezetője szerint annak, aki alkalmat keres, hogy segíthessen először saját képességeivel és lehetőségeivel kell tisztában lennie. A VolunteerSpot egy ingyenes online szolgáltatás, amelyen keresztül az önkéntesek és az iskolák utat találnak egymás felé..

„ A kisgyermekes vagy nagyon elfoglalt szülőknek” – mondja Bantuveris-  „ a kampányszerű vagy alkalmi önkéntes munka való, olyan, mint egy kirándulást gardírozni vagy fesztiválokon , rendezvényeken segíteni.„

„Ha segíteni akarsz, tedd egyszerűen!”

Ha az önkéntesség nyűggé vagy unalmassá válik, a részvevők kiégnek. Mi kifejlesztettük  a szülők és tanárok közti baráti viszony egy  egyszerű és járható útját.”

Hangolódjunk rá a tanár terveire és célkitűzésire! Hiába állunk elő remek ötletekkel, ha nem illik az ő koncepciójába vagy a tantervbe. Így könnyen kudarcba fulladhat a legjobb szándék is.

Legyünk megbízhatóak! A tanár az alapján tervezi meg a napot, amilyen ígéretet kap az önkéntesektől. „Legyünk ott, amikorra megbeszéltüvele, de inkább 10 perccel előbb.”

Legyünk diszkrétek és nyerjük el a tanár bizalmát. Mialatt az osztályban dolgozunk, betekintést nyerhetünk más gyermekek és családok életébe, esetleg egyéb  részleteket tudhatunk meg róluk. Ne osszuk meg ezt szülőtársainkkal! Az érintett családot nagyon megbántjuk ezzel és csak azt érjük el, hogy a tanár sokkal kevésbé számít majd ránk az osztályban.