Családi Életre Nevelés képzés indult Nagymaroson – Ízelítő az első modulból

Miről tanulunk a családórán, hogyan válhat valaki családórát tartó tanárrá? – az Országos Lelkipásztori Intézet (OLI) szervezésében képzésre hívták március 21–22-én Nagymarosra a Családi Életre Nevelés (CSÉN) program iránt érdeklődőket.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
képzés
2019. március 26. Magyar Kurír

Képzés, de nem előadás, gyakorlati feladatok, de nem tréning, problémakezelés, de nem terápia, személyes élmény, de nem önismereti csoport – önmagában egyikkel sem, hanem mindezen fogalmak összességével írható le a Családi Életre Nevelés módszertani bemutató, amit ezúttal az Országos Lelkipásztori Intézet szervezett Nagymaroson, a Szent Márton Közösségi Házban huszonöt résztvevő számára, akik az oktatás, az egészségügy és a szociális munka területén dolgoznak. A háromalkalmas, egyenként kétnapos képzésen az érdeklődők a Kecskemét-Széchenyivárosi Közösségépítő Egyesület (SZÉK) „Boldogabb családokért” Családi Életre Nevelés programját ismerhetik meg, ami közel három évtizednyi múlttal rendelkezik.

A saját élményű képzésen a résztvevők maguk is diákokká válhatnak. A módszertani bemutató vezetői – Hortobágyiné Nagy Ágnes és Déri Éva – ugyanis ízelítőt adnak számukra abból, hogyan működnek a családórák az iskolai osztályokban. Ági és Éva célja, hogy szemléletet közvetítsenek. A családórák témái – önismeret, önértékelés, személyiségtípusok, kommunikáció, konfliktuskezelés, szeretetnyelvek, kapcsolatok, párkapcsolat, kamaszkori felvilágosítás, szerelem, szexualitás – az ember fejlődése és az emberi kapcsolatok széles spektrumát felölelik. A képzés is ezen témák mentén halad, de nem ezek tartalmi kifejtése a lényeg, hanem a szemléletmód és a tartalmak közvetítésére alkalmas módszerek átadása. A „mit” mellett tehát a hangsúly a „hogyanra” és a „miértre” kerül. Harminc év tapasztalatai, élményei és sok-sok résztvevői kérdésre adott válasz alapján beszélgetés, csoportmunka, játék töltötte meg a képzés első moduljának két napját.

Az ország számos részéből – Debrecentől Mosonmagyaróvárig, Budapesttől Kaposvárig – érkeztek a résztvevők; vannak, akik pedagógusként az oktatásban, mások szülőként a családban szeretnék kamatoztatni az elsajátított módszert, szemléletet.

A CSÉN-módszer ideális megvalósulása a havi rendszerességgel tartott családóra, melyet két tréner vezet, lehetőség szerint az osztályfőnök jelenlétével. „Egyrészt igyekszünk kapcsolódni az osztályfőnök közösségépítő munkájához, másrészt fontos, hogy a diákok is megismerjék más-más oldaláról tanárukat. A pedagógus szövetségesünk, fontos a vele való konzultáció” – hangsúlyozták a vezetők.

A CSÉN-program éveken át követni, kísérni szeretné a részt vevő osztályt, de illeszkedik ahhoz, amit egy-egy iskola biztosítani tud. Nyitott a kapott lehetőségre – akár havi egy óra, akár lelkinap –, többféle keretben tud működni a tartalomközvetítés. A program képviselői mindig annak a helyzetnek az ismeretében választják meg a családórák témáit, amiben az adott intézmény, osztály van.

A cikk itt folytatódik.