Családi Életre Nevelés képzés indult Nagymaroson – Ízelítő az első modulból

Miről tanulunk a családórán, hogyan válhat valaki családórát tartó tanárrá? – az Országos Lelkipásztori Intézet (OLI) szervezésében képzésre hívták március 21–22-én Nagymarosra a Családi Életre Nevelés (CSÉN) program iránt érdeklődőket.

képzés
2019. március 26. Magyar Kurír

Képzés, de nem előadás, gyakorlati feladatok, de nem tréning, problémakezelés, de nem terápia, személyes élmény, de nem önismereti csoport – önmagában egyikkel sem, hanem mindezen fogalmak összességével írható le a Családi Életre Nevelés módszertani bemutató, amit ezúttal az Országos Lelkipásztori Intézet szervezett Nagymaroson, a Szent Márton Közösségi Házban huszonöt résztvevő számára, akik az oktatás, az egészségügy és a szociális munka területén dolgoznak. A háromalkalmas, egyenként kétnapos képzésen az érdeklődők a Kecskemét-Széchenyivárosi Közösségépítő Egyesület (SZÉK) „Boldogabb családokért” Családi Életre Nevelés programját ismerhetik meg, ami közel három évtizednyi múlttal rendelkezik.

A saját élményű képzésen a résztvevők maguk is diákokká válhatnak. A módszertani bemutató vezetői – Hortobágyiné Nagy Ágnes és Déri Éva – ugyanis ízelítőt adnak számukra abból, hogyan működnek a családórák az iskolai osztályokban. Ági és Éva célja, hogy szemléletet közvetítsenek. A családórák témái – önismeret, önértékelés, személyiségtípusok, kommunikáció, konfliktuskezelés, szeretetnyelvek, kapcsolatok, párkapcsolat, kamaszkori felvilágosítás, szerelem, szexualitás – az ember fejlődése és az emberi kapcsolatok széles spektrumát felölelik. A képzés is ezen témák mentén halad, de nem ezek tartalmi kifejtése a lényeg, hanem a szemléletmód és a tartalmak közvetítésére alkalmas módszerek átadása. A „mit” mellett tehát a hangsúly a „hogyanra” és a „miértre” kerül. Harminc év tapasztalatai, élményei és sok-sok résztvevői kérdésre adott válasz alapján beszélgetés, csoportmunka, játék töltötte meg a képzés első moduljának két napját.

Az ország számos részéből – Debrecentől Mosonmagyaróvárig, Budapesttől Kaposvárig – érkeztek a résztvevők; vannak, akik pedagógusként az oktatásban, mások szülőként a családban szeretnék kamatoztatni az elsajátított módszert, szemléletet.

A CSÉN-módszer ideális megvalósulása a havi rendszerességgel tartott családóra, melyet két tréner vezet, lehetőség szerint az osztályfőnök jelenlétével. „Egyrészt igyekszünk kapcsolódni az osztályfőnök közösségépítő munkájához, másrészt fontos, hogy a diákok is megismerjék más-más oldaláról tanárukat. A pedagógus szövetségesünk, fontos a vele való konzultáció” – hangsúlyozták a vezetők.

A CSÉN-program éveken át követni, kísérni szeretné a részt vevő osztályt, de illeszkedik ahhoz, amit egy-egy iskola biztosítani tud. Nyitott a kapott lehetőségre – akár havi egy óra, akár lelkinap –, többféle keretben tud működni a tartalomközvetítés. A program képviselői mindig annak a helyzetnek az ismeretében választják meg a családórák témáit, amiben az adott intézmény, osztály van.

A cikk itt folytatódik.