Mitől sikeresek a gyermekkönyvek?

Komoly változásokon ment keresztül a gyermekkönyvpiac – állítják a szakma tagjai. A Családháló az érintettektől a változás eredményeiről és részleteiről, illetve a  világ legnagyobb gyermekkönyvvásárának magyar sikereiről érdeklődött. 

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
színek
2011. május 22. hslaszlo

Komoly változásokon ment keresztül a gyermekkönyvpiac – állítják a szakma tagjai. A Családháló az érintettektől a változás eredményeiről és részleteiről, illetve a  világ legnagyobb gyermekkönyvvásárának magyar sikereiről érdeklődött.


A világ legnagyobb gyermekkönyvvásárát tartották idén tavasszal Bolognában. A 48. alkalommal megrendezett könyvfesztivál ezerkétszáz kiállítót látott vendégül, túlnyomó többségben – ezeregyszáz standon – külföldi műveket. A bolognai vásártéren elsősorban a gyerekirodalom legújabb trendjeit mutatták be a szerzők, kiadók, kritikusok, fordítók, a vásárló szülők és főleg az olvasók részvételével. A magyar standon az idén először a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése (MGYKE) közösen állította ki tizennégy magyar gyerekkönyvkiadó termését.

Nánásy Yvett, a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése igazgatója portálunknak a rendezvénnyel kapcsolatban úgy fogalmazott: a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése nem csupán részt vett a rendezvényen, de házigazdája is volt a gyerekkönyves nemzeti standnak, melyen 15 magyar gyerekkönyvkiadó  – Az egyesülés tagkiadói mellett (Aula.info, Ceruza, Cerkabella, Csimota, General Press, Holnap, Koinónia, Kráter, Naphegy, Pagony, Scolar és Vivandra) a Móra, a Pro Junior és a Könyvmoly könyvei és munkatársai is jelen voltak Bolognában – képviseltette magát idén. Véleménye szerint a bemutatkozásunk kifejezetten sikeresnek volt nevezhető. „Egyrészt azért, mert ez volt az első olyan alkalom, amikor ennyi magyar gyerekkönyvkiadó volt jelen a legfontosabb gyerekkönyves fórumon, másrészt pedig azért, mert eddig még soha nem volt még módunk arra, hogy a színvonalas, hihetetlen fejlődésen keresztülment könyvkiadásunk termését ilyen, magukhoz a könyvekhez méltó módon prezentálhassuk” – érvelt az igazgató.

A MASZRE (Magyar Szak- és Szépirodalmi Szerzők és Kiadók Reprográfiai Egyesülete) támogatásának köszönhetően impozáns, mind a magyar gyerekkönyveket, mind pedig a kiadói profilokat és a tehetséges illusztrátorainkat is jól bemutató egyedi standdal képviseltette magát az MGYKE. Nánásy kiemelte, a konkrét eredmények nagyjából 2012 tavaszán lesznek láthatóak, azt azonban már most tudni: komoly érdeklődést váltottak ki a kiadványok. Külön öröm volt az idei vásáron találkozni a tavaly Bolognában eladott könyveink mostanra megjelent külföldi kiadásaival – fűzte hozzá.

Átrendeződő gyermekkönyvpiac

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a gyerekkönyvek piaca mennyiben változott az elmúlt húsz évben. Nánásy Yvett ezzel kapcsolatosan arra hívta fel a figyelmünket, hogy ez a piaci szegmens a rendszerváltás óta hatalmas változáson ment keresztül. Mint fogalmazott, hihetetlenül széles lett a kínálat, rengeteg új szerző és illusztrátor bukkant fel és vált ismertté az olvasók előtt. Nagy teret nyertek az illusztrációk, így a képeskönyvek is.

A piac átrendeződése (a minden szegmensben tapasztalható) példányszámcsökkenés és a címszám-emelkedés mellett abban is megnyilvánul, hogy a kiadott könyvek nagy része az ifjabb korosztálynak szól (0-6 év), aminek jelenleg sajnálatos következménye az ifjúsági könyvek háttérbe szorulása – hangsúlyozta Nánásy, aki reményét fejezte ki, hogy a kisebbeknek szánt erős kínálat a következő években elvezet majd oda, hogy ezek a kiadványok is újra “lendületet kapnak”.

Papp Miklós, a Manókönyvek főszerkesztője hasonlóképpen látja a gyermekkönyvpiac változásait. Mint fogalmazott, sok jó kiadó verseng az olvasókért, ami kedvezően hat a piacra, mert mindenki igyekszik, hogy az ő könyvei legyenek a legjobbak. Ezzel kapcsolatban kitért arra is, hogy egyre több “felnőtt” kiadó is belevágott a gyerekkönyvkiadásba. A szélesebb választék ellenére a Líra Könyvek mégsem veszített pozícióiból. „Szerencsére a könyvpiacra jellemző általános visszaeséssel, stagnálással ellentétben a gyerekkönyves piac még mindig képes évről-évre növekedni” – jegyezte meg Papp Miklós, aki szerint a siker egyik titka a folyamatosan megújuló sorozatokban rejlik. Példaként a kiadó puzzle könyveit, a Terka és a Bori sorozatot említette, illetve a gyerekeket foglalkoztató (rajzfilm)karakterek “könyvesítését”. Papp a Manókönyvek szerzői közül Varró Dánielt emelte ki: Akinek a lába hatos című mondókás könyve pár hónap alatt vált az elmúlt néhány év egyik legsikeresebb gyerekkönyvévé. Igaz – közölte Papp Miklós -, a szellemes mondókák a felnőttek – és leginkább a szülők – arcára is mosolyt csalnak, tehát valójában többgenerációs könyvről van szó.

Bencze Á.