Önéletrajzot írni mindenki tud! – 3. rész

Egy jó önéletrajz lényegi része a szakmai tapasztalat leírása. Mégis ez az a rész, ami a legtöbb önéletrajzban, amit elolvasok, elnagyoltan, csupán pontokba szedve, érthetetlenül leírva jelenik meg. Sokkal többet kell adnunk annál, mint hogy leírjuk, hogy mettől meddig hol dolgoztunk. Aki az önéletrajzot olvassa, honnan fogja tudni, hogy megbecsült, munkáját precízen, jól végző kolléga voltam e vagy egy lusta, munkájára igénytelen munkatárs? Pedig ez egy nagyon fontos információ!

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
cv
2017. július 04. Szántó Györgyi

Elsősorban sok éve dolgozók figyelmét szeretném arra felhívni, hogy 2 oldalnál ne legyen hosszabb az önéletrajzuk. Akkor sem, ha már 29 éve dolgoznak. Kis túlzással, de azt állítom, hogy senkit nem érdekel, hogy 29 évvel ezelőtt egy kis sarki boltban voltam árufeltöltő a nyári szünetben.  Elég, ha az utolsó releváns 10-15 év szerepel az életrajzban. Egy négy oldalas önéletrajzot senki nem fog tüzetesen elolvasni. Nagyon fontos viszont a meghirdetett munkakörhöz kapcsolódó munkáimat felsorolnom. 

Egy jó önéletrajz lényegi része a szakmai tapasztalat leírása. Mégis ez az a rész, ami a legtöbb önéletrajzban, amit elolvasok, elnagyoltan, csupán pontokba szedve, érthetetlenül leírva jelenik meg. Sokkal többet kell adnunk annál, mint hogy leírjuk, hogy mettől meddig hol dolgoztunk. Aki az önéletrajzot olvassa, honnan fogja tudni, hogy megbecsült, munkáját precízen, jól végző kolléga voltam e vagy egy lusta, munkájára igénytelen munkatárs? Pedig ez egy nagyon fontos információ, amit lehetőleg, mint egy képet, a HR-es szeme elé kell vetíteni.

Önmagában az évszám és a cég neve nem árulja el, hogy csapnivaló volt-e a munkám, vagy a főnököm egy hétig zokogott, amikor felmondtam. Ahhoz, hogy egyértelmű legyen, velünk milyen fantasztikus munkaerőt kaphat leendő cégünk, nem árt, ha leírjuk egy-két sikerünket, vagy bármit, ami kifejezi azt, hogy jól dolgozunk, sőt mi több, fantasztikusan. Az évszámokon és a cég nevén és a pozíciónkon kívül tehát írjuk le bátran: „Három alkalommal voltam hónap dolgozója az itt töltött idő alatt.” Ugye ez kifejezi, hogy mennyire elégedettek voltak velem? „Nagy munkabírásomnak, kitartásomnak köszönhetően a korábban ott dolgozó kolléga teljesítményét 36%-al szárnyaltam túl már a harmadik hónapban.”„Területemen 28,5%-al növekedett az eladás az elmúlt egy évben.”„Az általam megálmodott torta két versenyt nyert 2016-ban.” Fontos, hogy mindig csak az igazat írjuk és lehetőleg támaszuk is alá számokkal a mondanivalónkat.

Először furcsának tűnhet, mert mi itt Európa közepén nem lettünk öntömjénezésre szocializálva. De üljünk át megint egy pillanatra a HR-es kolléga székébe, és gondoljuk végig: mi kit vennénk fel szívesebben? Egy díjnyertes torta lelkes és profi megálmodóját, vagy egy cukrászt, aki 2 évig dolgozott egy adott helyen? Melyik árul el többet arról, hogy hogyan fogok én teljesíteni a munkahelyemen a jövőben? Én, mint a cukrászat tulajdonosa, melyik kollégára szeretném bízni fáradságosan felépített cukrászatom jó hírét?Szeretném azt is kihangsúlyozni, hogy a fentiek mellett feltétlenül szerepeljen a cég pontos neve, a pozíciónk, az itt töltött idő és néhány lényegi feladat is. Bármelyik információ hiánya kedvezőtlenül befolyásolhatja a döntést.

Melyek ezek a lényeges, elmaradhatatlan információk?

Pontokba szedtük:

  • Cég megnevezése (ha nem egyértelmű, akkor a tevékenységet is tüntessük fel): A „Kisalma” Kft. tevékenysége nem biztos, hogy mindenki előtt ismert. Ha odaírom, hogy Kecskemét legjobb cukrászdája, 13 díjat szerzett az elmúlt 5 évben, akkor máris egyértelművé teszem, hogy egy nívós, színvonalas üzletben dolgoztam.
  • Fontos a munkaviszony kezdete és vége is, pedig sajnos nagyon sokszor lemarad. Nem mindegy, hogy 3 hónap volt a pályafutásom, vagy 5 évig kitartóan dolgoztam a cég céljaiért.
  • A pozíció megnevezése elengedhetetlen.
  • Feladatok leírása. Javaslom, hogy pár szóban összegezzük azt, hogy mik azok a konkrétumok, amiket végeztem. Más szavakkal, de köszönjenek vissza azok a feladatok, amiket a hirdető a feladatok közt megjelölt. Hiszen, ha az előző munkahelyemen a tortasütés feladatom volt, és ahová jelentkezem, ott a fő feladatom szintén a tortasütés lesz, akkor már félig nyert ügyem van. Ha még ki is domborítom, hogy díjat is nyert az általam sütött édesség, akkor biztosan be fognak hívni egy interjúra.

Mi érdekel leginkább egy HR-est?

Sok minden egyéb mellett a következők:

  • Mennyire értek a szakmámhoz, meg tudom e csinálni a feladatokat, amiket el kell majd végeznem?
  • Mennyire vagyok lojális, kitartó egy munkahelyen?
  • Hasonló munkakörben milyen eredményeket értem el?
  • Mennyire akarom, hogy felvegyenek és a csapatuk tagja lehessek?

Az utolsó pont legalább annyira lényeges, mit az első három. Meggyőződésem, hogy HR-es szemmel az kell vizsgálni, hogy a pályázó vajon meg tudja és meg akarja csinálni az adott feladatot. Hogyan bizonyítsam be leendő munkáltatómnak, hogy nagyon szeretnék velük dolgozni? Először is egy igényesen felépített, átgondolt, precíz, figyelemre méltó önéletrajzzal! Mert ne felejtsük el, az önéletrajz alapján ítélik meg, hogy milyen vagyok. Ha hibás és hiányos, akkor azt fogják gondolni, hogy igénytelen vagyok a munkámra is.

Hogy néz ki ez konkrétan?

Ha például egy szállodába jelentkezem, akkor feltétlenül domborítsam ki, hogy milyen sikereket értem már el a kommunikáció területén.

2013-2016   Contact kft. (könyvelő iroda)

HR asszisztens

  • önéletrajzok szűrése
  • hirdetések teljes körű kezelése
  • tanulókkal kapcsolatos ügyintézés
  • be és kiléptetés
  • o bérszámfejtés előkészítése

Az itt töltött idő alatt két alkalommal kaptam meg az év asszisztense megtisztelő díjat, köszönhetően lelkiismeretes munkavégzésemnek.

(A szerző karrier tanácsadó, munkajogi tanácsadó. Előző cikkei ITT és ITT olvashatók. Legközelebb az iskolai végzettségekről fog írni.)