Szégyenletes tiniterhesség-ellenes plakátok
“Anya, miért szültél meg?” Vajon mit gondolhat egy ilyen feliratú plakát láttán egy egyedül küszködő szingli anya, aki 18 évesen szülte meg most tíz éves fiát? A new yorki kampány keretében egy hete szórták tele a várost ilyen és hasonló feliratú plakátokkal, s elgondolkodtató az a fajta szűklátókörűség, amely az egész programot jellemzi.
“Anya, miért szültél meg?” Vajon mit gondolhat egy ilyen feliratú plakát láttán egy egyedül küszködő szingli anya, aki 18 évesen szülte meg most tíz éves fiát? A new yorki kampány keretében egy hete szórták tele a várost ilyen és hasonló feliratú plakátokkal, s elgondolkodtató az a fajta szűklátókörűség, amely az egész programot jellemzi.
Bűntudatot ébreszteni az emberekben nem éppen hatékony stratégia, bár ennek ellenére újra és újra bevetik ezt a módszert mint kapmány-, vagy reklámfogást. Pedig nem működik. És megoldást sem kínál.
A new yorki polgármesteri iroda 400 ezer dollárt költött arra, hogy a buszmegállókba és metróállomásokra kitegye a plakátokat annak ellenére, hogy a város tini terhességi aránya a hivatalos felmérések szerint az elmúlt tíz évben 27 százalékkal csökkent, írja a Buzzfeed.
Számos szervezet ítélte el nyilvánosan a programot. A Planned Parenthood new yorki alelnöke, Haydee Morales szerint a szervezetet sokkolta a kampány. “Egy baba szájába adni bántó szavakat szégyellni való dolog!”, mondta az alelnök.
A kampány célja eredetileg nyilvánvalóan az volt, hogy a tiniket óvatosságra intsék, illetve tudatosítsák bennük, milyen következményekkel járhatnak a felelőtlen, védekezés nélküli szexuális együttlétek. Eddig minden rendben is volna. Csakhogy a félelelemkeltésen alapuló szövegek, mint a “Mivel tiniként szültél meg, csak feleannyi esélyem van leérettségizni”, illetve a “Most őszintén, anyu! Ő nem fog veled maradni. De mi lesz akkor velem?” és az “Elég jó munkád van? Mert évente sokezer dollárba kerülök!”-típusú mondatok egyértelműen a bűntudatkeltésre játszanak, miközben sem igénybe vehető egészségügyi szolgáltatást, sem hatékony születésszabályozási lehetőségek nem tüntetnek fel a plakátokon, pedig ezek bizonyítottan csökkentették a tinédzserkorúak terhességeinek számát.
A kampányra felhasznált pénzt talán okosabb lett volna születésszabályozásról szóló felvilágosító programokra, oktatásra költeni a stigmatizáló, sokkoló plakátok kiragasztása helyett!