Ultrahangos vizsgálat: perrel fenyegetőzött a cég
Mi történik, ha telefonon foglalsz időpontot ultrahangos vizsgálatra, de lemondod azt? Az elállási jog és egy tanulságos történet. Nem csak kismamáknak.
Mi történik, ha telefonon foglalsz időpontot ultrahangos vizsgálatra, de lemondod azt? Az elállási jog és egy tanulságos történet. Nem csak kismamáknak.
A szerződéskötés útvesztőjében?
Történetünk szereplője egy 37 hetes kismama, aki telefonon érdeklődött egy magánrendelésen 2D-s ultrahangos vizsgálat után. Mivel a rendelő már igen kedvező, 5000 Ft alatti áron is hirdetett 2D-s ultrahangot, így erre esett a választása. A lakcím majd telefonszám elkérését követően 9000 Ft-os vizsgálati árat állapítottak meg, amit a hölgy rövid gondolkodást követően, szóban lemondott.
A reakció azonban több, mint meglepő volt. Egy rövid sms-ben, cseppet sem barátságos hangnemben közölte a rendelőt működtető kft (pontos cégnevet jogi okokból nem írhatunk), hogy üzletszabályzatuk szerint, a vizsgálati díjat akkor is be kell fizetni, ha a páciens nem érkezik meg a vizsgálatra. Továbbá kilátásba helyezte, hogy amennyiben a kismama nem utalja át a megadott számlaszámra a pénzt, akkor bírósághoz fognak fordulni, és a perköltséget természetesen szintén a mulasztást elkövető kismamának kell kifizetnie.
A hölgy ismét jelezte a cégnek, hogy nem óhajtja igénybe venni a szolgáltatást. Úgy tűnik azonban, hogy a cég nem ereszti az ügyfelet. Újabb telefonos felkeresés, újabb fenyegető hangvételű sms érkezett. Itt azonban már elfogyott a kismama türelme is: kilátásba helyezte, hogy a fogyasztóvédelemhez fordul.
A másik oldal
A cég álláspontja az, hogy az egész beszélgetést rögzítették telefonon, amiből világosan kiderül, hogy a hölgy önként jelentkezett be hozzájuk, ez pedig szerződéskötésnek minősül. Az eredetinél drágább vizsgálatnak pedig az az oka, hogy a kismama 37 hetes terhes, így egy összetettebb vizsgálatra van szükség.
Az ultrahangos vizsgálatot végző kft honlapja valóban tartalmaz egy üzletszabályzatot, amely szerint a telefonos időpontfoglalás szóbeli szerződéskötésnek minősül. Ezek szerint a foglalás nem mondható le, csak abban az esetben, ha egy másik időpontra bejelentkezik a páciens. Ha a foglalót időpontra nem utalja el, attól a foglalás még él, hiszen az a bejelentkezéskor létrejött. Vagyis álláspontjuk szerint, ha időpontot foglaltál, mindenképpen fizetned kell. Akkor is, ha nem veszed igénybe a szolgáltatást.
Rövid kutatás után kiderült, hogy a cég más jellegű egészségügyi szolgáltatást is nyújt, és ezen szolgáltatás esetében is hasonlóan vélekedik a foglalásról. Ezek szerint a foglalás szóbeli szerződésnek minősül, amit 24 órán belül már nem lehet lemondani. Egy viszonylag új, 2014-es kormányrendelet azonban mást mond.
Fogyasztóvédelmi reakció
A hölgy és párja felvették a kapcsolatot a fogyasztóvédelemmel, mert álláspontjuk szerint igenis van lehetőségük a szerződéstől való elálláshoz. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nekik adott igazat. Egyúttal azt tanácsolták, hogy tegyenek panaszt a Fogyasztói Központnál.
De nézzük meg, miről is van szó pontosan! – Mit kell tudnod a telefonon kötött szerződésről?
A telefonos szerződéskötéskor a szolgáltatónak közölni kell legalább saját cégnevét, székhelyét és telefonszámát, valamint kifejezetten fel kell hívnia a figyelmedet arra, hogy – jelen esetben az időpont foglalás – szándéka szerződéskötést jelent.
Amennyiben a telefonon tett ajánlatra nem adsz egyértelmű, kifejezett igenlő, elfogadó nyilatkozatot, a szerződés nem jön létre. A telefonos szerződéskötéskor tudnod kell, hogy a szerződéskötéstől számított 14 munkanapon belül, bármilyen hátrányos jogkövetkezmény nélkül elállhatsz a szerződéstől. A kismama ezt 2 órán belül megtette.
A cikk még nem ért véget. Olvass tovább!