Ultrahangos vizsgálat: perrel fenyegetőzött a cég

Mi történik, ha telefonon foglalsz időpontot ultrahangos vizsgálatra, de lemondod azt? Az elállási jog és egy tanulságos történet. Nem csak kismamáknak.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
3D-s ulltrahang
2016. március 09. Csontos Dóra

Mi történik, ha telefonon foglalsz időpontot ultrahangos vizsgálatra, de lemondod azt? Az elállási jog és egy tanulságos történet. Nem csak kismamáknak.


A szerződéskötés útvesztőjében?

Történetünk szereplője egy 37 hetes kismama, aki telefonon érdeklődött egy magánrendelésen 2D-s ultrahangos vizsgálat után. Mivel a rendelő már igen kedvező, 5000 Ft alatti áron is hirdetett 2D-s ultrahangot, így erre esett a választása. A lakcím majd telefonszám elkérését követően 9000 Ft-os vizsgálati árat állapítottak meg, amit a hölgy rövid gondolkodást követően, szóban lemondott.

A reakció azonban több, mint meglepő volt. Egy rövid sms-ben, cseppet sem barátságos hangnemben közölte a rendelőt működtető kft (pontos cégnevet jogi okokból nem írhatunk), hogy üzletszabályzatuk szerint, a vizsgálati díjat akkor is be kell fizetni, ha a páciens nem érkezik meg a vizsgálatra. Továbbá kilátásba helyezte, hogy amennyiben a kismama nem utalja át a megadott számlaszámra a pénzt, akkor bírósághoz fognak fordulni, és a perköltséget természetesen szintén a mulasztást elkövető kismamának kell kifizetnie.

A hölgy ismét jelezte a cégnek, hogy nem óhajtja igénybe venni a szolgáltatást. Úgy tűnik azonban, hogy a cég nem ereszti az ügyfelet. Újabb telefonos felkeresés, újabb fenyegető hangvételű sms érkezett. Itt azonban már elfogyott a kismama türelme is: kilátásba helyezte, hogy a fogyasztóvédelemhez fordul.

A másik oldal

A cég álláspontja az, hogy az egész beszélgetést rögzítették telefonon, amiből világosan kiderül, hogy a hölgy önként jelentkezett be hozzájuk, ez pedig szerződéskötésnek minősül. Az eredetinél drágább vizsgálatnak pedig az az oka, hogy a kismama 37 hetes terhes, így egy összetettebb vizsgálatra van szükség.

Az ultrahangos vizsgálatot végző kft honlapja valóban tartalmaz egy üzletszabályzatot, amely szerint a telefonos időpontfoglalás szóbeli szerződéskötésnek minősül. Ezek szerint a foglalás nem mondható le, csak abban az esetben, ha egy másik időpontra bejelentkezik a páciens. Ha a foglalót időpontra nem utalja el, attól a foglalás még él, hiszen az a bejelentkezéskor létrejött. Vagyis álláspontjuk szerint, ha időpontot foglaltál, mindenképpen fizetned kell. Akkor is, ha nem veszed igénybe a szolgáltatást.

Rövid kutatás után kiderült, hogy a cég más jellegű egészségügyi szolgáltatást is nyújt, és ezen szolgáltatás esetében is hasonlóan vélekedik a foglalásról. Ezek szerint a foglalás szóbeli szerződésnek minősül, amit 24 órán belül már nem lehet lemondani. Egy viszonylag új, 2014-es kormányrendelet azonban mást mond.

Fogyasztóvédelmi reakció

A hölgy és párja felvették a kapcsolatot a fogyasztóvédelemmel, mert álláspontjuk szerint igenis van lehetőségük a szerződéstől való elálláshoz. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nekik adott igazat. Egyúttal azt tanácsolták, hogy tegyenek panaszt a Fogyasztói Központnál.

De nézzük meg, miről is van szó pontosan! – Mit kell tudnod a telefonon kötött szerződésről?

A telefonos szerződéskötéskor a szolgáltatónak közölni kell legalább saját cégnevét, székhelyét és telefonszámát, valamint kifejezetten fel kell hívnia a figyelmedet arra, hogy – jelen esetben az időpont foglalás – szándéka szerződéskötést jelent.

Amennyiben a telefonon tett ajánlatra nem adsz egyértelmű, kifejezett igenlő, elfogadó nyilatkozatot, a szerződés nem jön létre. A telefonos szerződéskötéskor tudnod kell, hogy a szerződéskötéstől számított 14 munkanapon belül, bármilyen hátrányos jogkövetkezmény nélkül elállhatsz a szerződéstől. A kismama ezt 2 órán belül megtette.

A cikk még nem ért véget. Olvass tovább!