Van helye a digitális kütyüknek a kisgyermek életében?

Manapság már egyáltalán nem ritka jelenség, hogy egy néhány éves kisgyermek kezében okos telefont, esetleg tabletet látunk. De vajon mennyire van helye az ennyi idős gyermek életében ezeknek az eszközöknek?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
gyerek
2018. szeptember 05. Babaszoba
Mennyire teszünk nekik jót, ha hagyjuk, hogy használják az okos kütyüket? Hogy kerül az eszköz a gyermek világába? Először Jean Piaget pszichológus vetette fel azt, hogy a gyerekek agya olyan, mint egy tiszta lap, ők sémákban gondolkodnak, és a külvilágról alkotott képük az alapján alakul, amit az őket körülvevő személyektől, a szüleiktől látnak. – Ez alapján az okos eszközök, kütyük megjelenése az életükben sem egy önkényes dolog, hanem olyasmi, ami az őket körülvevők által kerül be a világukba – magyarázta dr. Bernschütz Mária, generációkutató, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszékének adjunktusa.

Szülői felelősség a kütyühasználatban

A szakértő szerint a legfiatalabb, az alfa generáció tagjai már egy olyan világba születtek, ahol már nem létezik offline gyermekkor, ők már a tényleges internetgeneráció, akiknek a kommunikációjára, életére is hatással vannak az új eszközök. 2009 után ugyanis már annyira elterjedt az érintőképernyővel kapcsolatos kommunikáció, hogy náluk a látás és a hallás mellett már a kinetikus, tapintási csatornák is fontossá válnak, az ujjakkal való kommunikáció is előtérbe kerül. – A kommunikációs csatornák változása mellett a gyerekek ingerküszöbe is átalakul az offline világot is megtapasztalt generációkéhoz képest. Ha a gyermek azt látja, hogy a szülők is használják az eszközöket, az ő fókusza is ezekre fog irányulni, és hozzászokik a rendszeres használathoz – mondta a szakember.
A generációkutató szerint éppen ezért a szülők felelőssége magas a gyermekek kütyühasználatában, médiafogyasztásában (lásd MOMO jelenség) főként kisgyermekkorban: ha folyamatosan azt látják, hogy a szülők kezében is az okos eszközök vannak, ők maguk is használni akarják majd ezeket. – Mivel ez a generáció még nagyon fiatal, és a szüleik megtapasztalhatták az offline gyermekkort is, ezért egyelőre azt sem tudjuk megmondani, hogyan hat majd a felnőtt korukra a korai okoseszköz-használat – fogalmazott a szakértő.

Még nem tudják feldolgozni a tartalmakat

Arra vonatkozóan viszont már van információ, biológiailag milyen hatása van a kütyüknek a gyerekekre: kanadai agykutatók eredményei szerint 2 év alatti gyermekeknek egyáltalán nem kellene ilyen jellegű eszközöket, és az ezeken elérhető tartalmakat adni, mert náluk még nem alakultak ki azok az idegrendszeri kapcsolódások, amelyekre szükség van a kütyük által sugárzott tartalom feldolgozására.
– Ugyan a javaslat az, hogy az ennyire kicsi gyerekek egyáltalán ne használják az eszközöket, a commonsense.org weboldalon olvasható, hogy amerikai kutatók szerint a 2 év alatti gyermekek heti 42 percet, míg a 2-4 éves korosztály már több mint heti 2 órát interneteznek. Hazai kutatást Konok Vera végzett az óvodások körében ezzel kapcsolatban, amiből az derült ki, hogy itthon az óvodások, azaz 3-6 évesek 50-70%-a netezik – tudtuk meg Bernschütz Máriától.
A bejegyzés folytatásához kattints.