Újra divat a pedálos autó

Régen sem volt egy olcsó játék, ma sem az, de legalább már ez is műanyagból készül. Gyerekkorunk egyik legcsodálatosabb, legvágyottabb játéka ma is hódít!

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2013. november 25. szabo.daniel

Régen sem volt egy olcsó játék, ma sem az, de legalább már ez is műanyagból készül. Gyerekkorunk egyik legcsodálatosabb, legvágyottabb játéka ma is hódít!


Akinek volt valaha ilyen járgánya, annak az alábbi pontok nem fognak újdonságul szolgálni:

►vagány,
►keveseknek van ilyenje,
►a kormánya tökéletes,
►lehet vele tolatni,
►az érzés nagyon valóságos

Az viszont talán meglepné, ha megtudná, szülei, nagyszülei hogyan jutottak hozzá. Állítólag
jó szocialista összeköttetések, illetve jó adag pénz kellett hozzá már akkor is.

A pedálos kisautókból többféle márka létezett, a Moszkvics kezdte el gyártani az 50-es években, de több szovjet márka „másolatai” is elérhetőek voltak, majd a paletta szélesedett.

A Moszkvics első szériás darabjai igazi ritkaságok. A „gömbi” ma nagyon komoly árakon cserél gazdát gyűjtők között, itt végigkövethető a külleme az 1973-as utolsó darabokig.

Talán többek számára lesz ismerős a második széria vagy a szakirodalom – merthogy az is van a témában – által „köztes vagy átmeneti” szériának nevezett család. Ez hordozza a kettes és a hármas széria jegyeit is. Lökhárítója, ülése, orrlemeze még a kettesről származik, azonban kereke már a széles fajta mint a hármasokon, valamint gumi kerül a díszléc alá, ami kezdetben nem fut körbe. 81 végétől 84 elejéig készültek.

A harmadik, legújabb szériánál már a műanyag dominál, ahogy az igazi autókon is a 80-as évektől. Műanyag lett az ülés és a lökhárítók, szélesebbek a kerekek, a díszléc alatti gumi körbefut elöl ami miatt magasabb az orrlemez. 1984 végétől 1994-ig tart a gyártása. Érdekesség, hogy ez utóbbi darabok közül néhány nyugati exportra járgány műbőr ülést kapott extraként.

Egy korabeli videó, melyből minden szépsége kiderül:

Ezek az autók nemcsak élvezeti cikkek voltak, oktatási célokat is szolgáltak: a helyes közlekedést tanították segítségükkel a gyerekeknek, valahogy így:

Darabokat ma is lehet találni, ezek jellemzően igen ártartónak bizonyultak, sőt. Egyes modellek – állapottól függően – akár több százezer forintot is megérnek gyűjtőknek. Értékét az is mutatja, hogy árban – és egyébként élményben is – simán tartja a lépést a mai, fiatal titánokkal.

Merthogy, miért is ne lehetne venni Enzo Ferrarit, Posrchét vagy épp Audit?
Egy Audi R8 például 60 ezer, itt a Ferrari is.

Személyesen nem próbáltuk ezeket az új modelleket, de több általunk megkérdezett felhasználó is azt mondta, a régi vas jobb, többet is ér. Önökre bízzuk!