Vége a körúti örületnek: teljes vonalon jár a 4-es és a 6-os villamos
2015. május 24-étől (vasárnaptól) újra a teljes vonalon jár a 4-es és a 6-os villamos, mert befejeződik a márciusban kezdődött felújítás a vonalon. A nagykörúti villamosok ettől a naptól a dél-budai végállomásuktól ismét a Széll Kálmán tér M-ig, a felújítás alatt álló tér Vérmező út menti oldalán kialakított ideiglenes végállomásig közlekednek.
2015. május 24-étől (vasárnaptól) újra a teljes vonalon jár a 4-es és a 6-os villamos, mert befejeződik a márciusban kezdődött felújítás a vonalon. A nagykörúti villamosok ettől a naptól a dél-budai végállomásuktól ismét a Széll Kálmán tér M-ig, a felújítás alatt álló tér Vérmező út menti oldalán kialakított ideiglenes végállomásig közlekednek.
Ezt megelőzően azonban május 22-én (pénteken) és 23-án (szombaton) elbontják az Oktogonnál kialakított ideiglenes végállomást, ezért ezen a két napon a Combinók dél-budai végállomásuktól csak a Blaha Lujza tér M-ig viszik az utasokat, ahonnan a Széll Kálmán tér M felé a 4-6-os jelzésű pótlóbusszal lehet továbbutazni. A péntekről szombatra virradó éjszaka 0 és 4 óra között a teljes villamosvonalon pótlóbusz jár. A két hónapig tartó felújítás eredményeként jelentősen javult a villamospálya állapota, ezáltal a villamosok menetideje is csökken. Ezért május 24-étől újra csak Combino villamosok viszik az utasokat a vonalon. Május 22-étől a Margit körút Keleti Károly utcai csomópontjában, majd május 23-ától a Rómer Flóris utcában, a Margit utca–Mecset utca szerpentinen, valamint a Margit körút–Fekete Sas utca csomópontban is visszaáll az eredeti forgalmi rend. A nagykörúti villamospálya-felújítás befejezésével május 24-étől a közúti forgalmat érintő, korábban bevezetett korlátozások a Szent István körúton és a Teréz körúton is megszűnnek. Ugyanakkor a Széll Kálmán tér felújítása, valamint a budai fonódó villamoshálózat építése miatt továbbra is kell forgalomkorlátozásokra számítani. A BKK köszönetét fejezi ki a budapestieknek a megértésükért és együttműködésükért, amellyel a felújítási munkákhoz viszonyultak és viszonyulnak, valamint azért, hogy a megváltozott forgalmi helyzetnek megfelelően közlekednek.
A 4-es és a 6-os villamos vonalán 2015 márciusában kezdődtek komplex, a Széll Kálmán tér felújításával, a budai fonódó villamoshálózat kiépítésével, valamint a Margit hídi dilatáció – azaz a hőtágulás miatti mozgásokat kiegyenlítő szerkezeti elemeinek – garanciális cseréjével összehangolt felújítási és karbantartási munkák. A Margit híd budai hídfőjénél, a Keleti Károly utca, valamint a Széna tér környékén és a Széll Kálmán téren a budai fonódó villamoshálózat vágányépítése zajlott, a BKV pedig halaszhatatlan pályafelújítást végzett az Aradi utca és a Tátra utca között, ahol a 90-es években épült pályaszerkezet cseréjével megszűntek a sebességkorlátozások ezen a vonalszakaszon – tudatta szerkesztőségünkkel a BKK.
Azzal, hogy a kényelmetlenségekkel járó építkezéseket egy időben végezték, illetve végzik, nemcsak az Európai Unió által meghatározott határidők tarthatóak, de az egymáshoz közel eső területeket sem kell több különböző időpontban lezárni, ezzel pedig jelentős időt és pénzt sikerült megtakarítani a fővárosban közlekedők számára. Amennyiben egymás után, több részletben végeznék el – az önmagukban is jelentős – részmunkákat, úgy a forgalomkorlátozások jóval több ideig tennék nehezebbé a közlekedést, s okoznának ezzel kellemetlenséget a főváros lakosságának.
Az Aradi utca és a Tátra utca közötti vonalszakasz – ahol az elmúlt két hónapban a BKV komplett pályafelújítást végzett – utoljára 1994-ben, illetve 1997-ben, azaz 18-21 éve épült át. Az azóta eltelt időben a néhány óra alatt elvégezhető pályafenntartási és hibaelhárítási munkákon kívül csak néhány kisebb szakaszon javították vagy cserélték az elhasználódott pályaelemeket, ezért mostanra időszerűvé vált a teljes felújítás. Az Aradi utca és a Tátra utca között a 2355 méter hosszon korszerű, úgynevezett sínkörülöntéses technológiával épült át a villamospálya; a Nagykörúton hosszabb, egybefüggő szakaszon első alkalommal épült ilyen rendszerű, merev kapcsolószert nem tartalmazó vágány, amely az eddiginél jobban csillapítja a zajt és a rezgést. A kivitelezési idő és a költségek csökkentése érdekében a sínkörülöntéses technológiát a korábbi felépítmény alaplemezének meghagyásával alkalmazták; ennek a technikának a további előnye, hogy a későbbiekben burkolatbontás nélkül, azaz gyorsabban és hatékonyabban lehet síncserét végezni. A pályafelújítás részeként kicserélték az Aradi utcai elhasználódott vágánykapcsolatot is. A Nagykörút további villamosvonal-szakaszainak felújítási technikájáról a mostani építési, és a leendő üzemi tapasztalatok alapján döntenek majd.
A nagykörúti villamosvonal Európa egyik legforgalmasabbja. A sűrű villamosközlekedés miatt a vágányhálózat az átlagosnál lényegesen nagyobb igénybevételnek van kitéve, ezáltal a sínek és a pálya egyéb elemei gyorsabban elhasználódnak. Különösen igaz ez a pálya kanyarodó szakaszaira, a közúti útkereszteződésekre, a helyenként beépített vágánykapcsolatokra, valamint a megállóhelyek fékezési és gyorsításai szakaszaira. A forgalmas útátjáróknál a keresztirányú gépjárműforgalom jelent extrém terhelést az útburkolatra, valamint a sínre az úttesttel való találkozásánál. A villamosvonal felújítása az elhasználódás és a rendelkezésre álló források függvényében kisebb-nagyobb szakaszokon történik meg.