Számítógépfüggő gyerekeket nevelünk?

Mivel a technika kísértése hatalmas életünkben, fontos cél, hogy kitaláljuk, hogyan taníthatjuk meg gyermekeinknek, hogy ne a számítógépek áldozatai, hanem okos felhasználói legyenek.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
e-book
2012. szeptember 25. czefernek.lena

Mivel a technika kísértése hatalmas életünkben, fontos cél, hogy kitaláljuk, hogyan taníthatjuk meg gyermekeinknek, hogy ne a számítógépek áldozatai, hanem okos felhasználói legyenek.


Idén nyáron egy ismerős anyuka megosztotta velem történetét: 12 éves könyvmoly kislánya egyszercsak visszaadta neki régóta vágyott e-bookját, mert elmondása szerint nem tudott ellenállni a kísértésnek, hogy inkább játsszon, mint olvasson rajta. A hölgy teljesen meg volt döbbenve, ugyanis meg volt győződve arról, hogy a hosszú, számítógép mellett töltött órák a nyári kötelező olvasmányok habzsolásával teltek. De a kislány végigjátszotta a napjait.

Nagy hatással volt rám, hogy ez a fiatal lány képes volt felismerni és beismerni növekvő függőségét, és megválni annak tárgyától. Ám példája sajnos inkább kivételnek számít, mint átlagos reakciónak. A szülők legtöbbször csak nagyon lassan veszik észre, hogy az ártatlan szórakozás és apróbb zavarok jelentkezésével mi veszi kezdetét. Hogyan integrálódik a család életébe a technika és a teljes függőség azokon a játékokon és kütyükön keresztül, amelyek most már teljesen elérhetőek minden gyermek számára.

Bevallom, nálunk a nyári tábor kiválasztásakor az játszotta a legnagyobb szerepet, hogy olyan helyet találjunk, ahol ezek a szerkentyűk nem megengedettek. A sátorban nincsen áram, és azért egy elektronikai készüléket is sokkal könnyebb letenni olyan helyen, ahol úgysem tölthető fel. Otthon ugyanis az engedélyezett egy óra számítógépezés igen gyakran csap át két-három órába.

Amióta idén nyáron egy 18 éves taiwani fiú belehalt abba, hogy 40 órán keresztül számítógépezett, az internet tele van az elhúzódó játékok veszélyeiről szóló mesékkel. Ám egy átlagos szülő legtöbbször nem ilyen szélsőséges problémákkal kerül kapcsolatba. A Facebook üzenőfalon és a személyes szülői beszélgetésekben inkább Minecraft-függő gyerekekről, iPod-hoz tapadt kamaszokról esik szó, akik órákon át YouTube vidókat néznek és Angry Birds-öt vagy Temple Run-t játszanak készülékeiken. Egyik barátom például teljesen eltiltotta a gyerekét a géptől egy indulatos kitörés után. A fiú ugyanis sérelmezte, hogy nem játszhat rögtön ébredés után, már reggel 7-kor.

Szóval mit is tehet egy “digitális szülő”? Nálunk elég szigorú szabályok vannak, hétköznap egyáltalán nincs képernyő, és a megengedett egy óra mindig a hétvégére esik. Fantasztikus volt, mikor a lányaim a táborból hazaérve egy darabig kerülték a számítógépet. Ők megpróbálták, de a kísértés túl nagy volt. Vannak virtuális állatkáik, akiket időnként ellenőrizni kell, aztán mindenfélének utána kellett nézni, és végül a virtuális világ újra a sajátjuk kiterjesztésévé vált.

A legtöbb szülői feladathoz hasonlóan itt is az egyensúly lehet a nyerő. A fejlett technika egy hihetetlenül pozitív része az életünknek, és a gyerekek számára is elérhetővé kell tenni, hogy a saját hasznukra fordíthassák. A 10 éves ikerlányaim például az iskolai feladatokhoz használják a számítógépet. De mostanra már a legtöbb középiskolásnak szüksége van az interneten végzett kutatásokra, valamint a World ismeretére, ezzel együtt pedig megjelentek az iskolai blogok, az interneten elküldött házik és egyéb iskolai kommunikációs formák. És itt a legnehezebb megálljt parancsolni. A szülőnek is sokszor okoz nehézséget, hogy hazaérve már ne foglalkozzon az e-mailjeivel, de a gyerekeknek még nehezebb dolguk van, hiszen okosan el kell választaniuk egymástól az otthoni technika használatának “munka” és szabadidő részét.

Számtalan módszer létezik, amivel ezeket a dolgokat otthon szabályozhatjuk. A mi családunkban az asztalnál és a hálószobában például tilos mobiltelefont használni, laptopot vagy számítógépet pedig csak a konyhában vagy a nappaliban tartunk. Első kézből tudom, hogy a legkeményebb dolog mindenkivel betartatni ezeket a szabályokat. Mivel a technika kísértése hatalmas életünkben, fontos cél, hogy kitaláljuk, hogyan taníthatjuk meg gyermekeinknek, hogy ne a számítógépek áldozatai, hanem okos felhasználói legyenek.

A cikk szerzője Rebecca Levey, aki maga is egy fiataloknak szóló internetes oldal társalapítója, valamint a Fehér Ház által kitűntetett Champion of Change (A változás bajnoka) cím tulajdonosa a nevelésben elért eredményeiért. A technológiáról és nevelésről szóló írásait a Beccarama internetes oldalon követhetjük nyomon.